torek, 17. maj 2016

Domači sprej proti klopom + Lymska borelioza

Zadnje dni je pri meni kar pestro. Pred dnevi sem bila pri zdravniku, ker sumimo na okužbo z lymsko boreliozo. Na mestu, kjer sem imela pred enim mesecem klopa sem dobila velik krog. Odločila sem se, da vse moje bralce opomnim, kako previden je treba biti v naravi. In če si vsakodnevno izpostavljen naravi je seveda velika verjetnost, da s seboj prinesemo tudi kakšnega nepridiprava.  

V osnovni šoli smo veliko govorili o boreliozi in ostalih boleznih, ki jih prinese klop. Tako mala živalca, pa takšne posledice. Takrat smo se učili tudi o preventivi in čez čas kar pozabili na to. Priznam, da nisem bila kaj veliko previdna. Svetla in gladka oblačila, takojšen pregled, ko prideš v hišo; to ni bila ravno moja stalnica. Je pa res, da sem klopa na nogi, zaradi katerega sem morala k zdravniku, kar hitro opazila in ga tudi odstranila. Glava mi v koži ni ostala, tako da je bila ta zgodba pri meni zaključena. Do nekaj dni nazaj: med tuširanjem sem opazila kar velik rdeč krog na nogi in seveda sem šla takoj k zdravniku- ravno tam sem imela kakšen mesec nazaj klopa.

Začela sem z zdravljenjem z antibiotiki, pri katerih sem imela kar nekaj stranskih učinkov. To bi še nekako preživela, če ne bi bil naslednji dan krog občutno večji, na sredini rdeč, okoli pa svetlo rdeč in s hudo bolečino, srbečico in oteklino. Seveda sem šla nazaj k zdravniku in tako dobila nove antibiotike Zinnat za 14 dni.

Današnja slika je občutno boljša. Rdečina je že kar lepo izginila, srbi pa me čedalje manj. Z antibiotiki mislim, da bom pozdravila bolezen. Vprašanje pa je naslednje; ali tudi za vedno? Potrebno bo kar nekaj opazovanja. V primeru, da bo kakšen znak še posebej izstopal, pa takojšnji obisk zdravnika.




Kot sem že napisala za preventivo do sedaj nisem poskrbela. Na trgu je veliko sprejev, kateri odganjajo klope. A ker želim karseda naravno sem na spletu našla super članek o izdelavi svojega spreja proti klopom. Prva stvar pri klopih, katero je treba vedeti je ta, da ne marajo citrusov. Zato lahko naredite sprej na dva načina:


1. Zavrite dve skodelici vode in dodajte poljubno kombinacijo narezanih agrumov (limona, limeta, pomaranča, grenivka). V vodi naj vrejo približno minuto, nato pa mešanico še eno uro kuhajte na zmernem ognju. Ko se ohladi, jo precedite, tekočino pa nalijte v steklenico z razpršilom. Mešanico razpršite po koži, preden se odpravite v naravo.


2. Lahko pa naredite razpršilo z eteričnimi olji:
  • limonske trave,
  • evkaliptusa in
  • poprove mete.

10 kapljic vsakega nakapajte v pol litra vode in dobro pretresite. Razpršilo je tudi dober odganjalec komarjev. Jaz sem zaenkrat naredila ravno tega. Zdaj se pošpricam vsakič, ko grem ven- na sprehod, na vrt,...in do zdaj res še nisem imela nobenega klopa, tako, da upam, da tako tudi ostane.


Da malo ponovimo pa še nekaj splošnih zadev o bolezni.

KAJ JE BORELIOZA?

Borelioza je bakterijska bolezen, ki jo povzroča Borrelia burgdorferi, prenaša pa jo isti klop, zato lahko po vbodu enega klopa zbolimo z dvojno okužbo. Klop je prenašalec bakterije, ki jo v času sesanja krvi prenese na bolnika. Čas sesanja je pomemben pri prenosu borelije v telo, zato je pomembno, da klopa čim prej odstranimo. Pri tem ga ne smemo zmečkati, saj se verjetnost prenosa okužbe s tem poveča.

KAKŠNI SO ZNAKI OKUŽBE IN KAKO JO PREPOZNAMO?

Borelioza je bakterijska okužba, ki jo prenaša klop. Cepivo proti boreliozi ne obstaja, zato je treba nameniti še večjo pozornost zaščiti telesa z ustreznimi sredstvi in oblačili. Praviloma se po vbodu klopa, na mestu vboda po 48 urah ali več, pojavi rdečina, ki je lahko kolobarjasta (ni nujno!) in v nekaj dneh preraste v premer pet centimetrov in praviloma ne izgine pred iztekom enega tedna. Eritem se lahko širi več tednov, praviloma je povsem neboleč, lahko le blago srbi ali skeli. Nekateri bolniki imajo ob tem dodatne težave, kot so glavoboli, bolečine v mišicah, blago povišano telesno temperaturo.

Rdečina nato praviloma sama izgine, s čimer pa nismo ozdraveli. Čez nekaj tednov se lahko pojavi vnetje sklepov, vnetje srčne mišice ali pa zaradi prodora v živčni sistem bolnik zboli z borelijskim meningitisom. Eritem se lahko občasno pojavi tudi na mestu, kjer klop ni bil prisesan, pri otrocih pa pogosto vidimo številne kolobarjaste eriteme, ki zahtevajo napotitev k infektologu. Kakšna faza borelioze se lahko pojavi tudi brez predhodnega eritema. Velja poudariti, da lahko borelija prizadene vsak organ in povzroči njegovo vnetje, zato jo imenujemo tudi veliki posnemovalec, saj poteka podobno kot marsikatera druga bolezen.

KDAJ JE TREBA K ZDRAVNIKU?

Vsak sum na okužbo po vbodu klopa terja takojšnjo obravnavo pri zdravniku. Prvo fazo borelioze naj zdravi osebni zdravnik. Ob sumu na napredovalo borelijsko okužbo pa bo izbrani zdravnik praviloma opravil krvne preiskave in vas napotil k infektologu.

KAKŠNE SO POSLEDICE BORELIOZE?

V kolikor bolezen prepoznamo pravočasno in jo ustrezno zadostno zdravimo z antibiotiki, praviloma popolnoma ozdravimo. V primeru zakasnelega zdravljenja in redkeje tudi v primeru ustrezne terapije, pa lahko bolezen vseeno napreduje in prizadene tarčne organe. Tako lahko pride do vnetja srčne mišice, vnetja centralnega ali perifernega živčnega sistema, tanjšanja kože, motenj vida, paraliz.

ALI JE BORELIOZA OZDRAVLJIVA?

Kljub zdravljenju manjši skupini bolnikov lahko ostanejo težave, ki jih danes opredeljujemo z nazivom post-lymski sindrom. Ti bolniki navajajo predvsem neopredeljene bolečine v mišicah, sklepih, imajo pogoste glavobole, motnje v koncentraciji, motnje kratkoročnega spomina, razdražljivost, motnje spalnega ciklusa, zmanjšan libido, depresijo. V teh primerih antibiotična terapija praviloma ni uspešna.

KAKO SE ZAVARUJEMO PRED OKUŽBO?

Najpomembnejše je preprečevanje klopovih vbodov. Izogibanje okuženim področjem je največkrat nemogoče (zlasti pri boreliozi, ki je povsod v Sloveniji), zato sta bistvena samopregledovanje in nošnja svetlih, gladkih oblačil. Kratki rokavi in kratke hlače za v gozd in jase niso primerni.

Po vrnitvi domov se je treba preobleči, oblačilo pa oprati v pralnem stroju ali izsušiti v sušilniku, saj suh zrak klopa najhitreje uniči. Svetujemo, da pregledate celo telo in se nato stuširate. V primeru vboda je treba klopa odstraniti, ob čemer poskušajte odstraniti celega in brez kemikalij. Kožo nato razkužite, klopa pa uničite in varno odstranite.

                                          Vesna

Ni komentarjev:

Objavite komentar